förberedelser för en fotosession.

Imorgon ska jag  ä n t l i g e n  fota igen, det blir första riktiga fotosessionen för året.
(jag räknar inte riktigt när jag fotade min fina vän Veronica i tio minuter när
hon var här på besök, även fast bilderna blev fina =) )

Så, vad gör jag då för att förbereda mig för en fotosession?

Det allra första jag gör, är att tänka ut foto-idéer, vad vill jag fota, hur & vem.
Ibland kommer fotoidéerna efter att modellen är bestämd, ibland får jag idéer
som jag sen får hitta passande modeller till.

Just den här gången så bestämde jag & Lina att vi skulle fota.
Jag hade inte direkt några idéer just då, var fortfarande i fotodvala efter vintern.

Men efter ett tag kom jag på några teman som skulle kunna bli bra, & Lina gillade dem också.

Så, tema & dag bestämt, vad gör jag då?

Nu, så här kvällen innan så kollar jag så att allt är förberett,
att det finns laddade batterier, tomma minneskort & att väskan är packad & klar.

(att jag sen också har möblerat om hela vardagsrummet för att få till en
yta för att kunna ta lite beautyshots är väl inte en sak jag gör varje gång jag fotar)


Eftersom jag imorgon även kommer få sminka så gör jag också rent alla penslar &
plockar fram det jag tror att jag kommer behöva, samt kikar om jag själv har några
kläder som kan passa till de teman vi har tänkt oss.

Kommer väl även spendera kvällen med att kika efter lite mer inspirationsbilder,
det är alltid bra att ha ngt att kika på om man känner att man fastnar.

Sen det med fotoidéer, jag kör inte alltid med det. Ibland gör jag bara spontant,
ganska ofta faktiskt, men har märkt att ofta när jag har en någorlunda klar idé om hur jag vill
ha det så brukar resultatet bli bra. Sen är det självklart inte bara fotografen som kan ha fotoidéer,
det är alltid bra om man kan samarbeta fram något, eller om bara modellen eller muan har egna idéer.

Här har ni några bilder när jag har haft temat ganska uttänkt:



..& här är några när vi har gjort något spontant:

Kommentarer
Postat av: Michaela

Jag ser fram emot resultatet ! :)

2011-04-19 @ 23:13:35
URL: http://michaelabjorkphoto.blogg.se/
Postat av: Ann

Åh mycket vacker modell, jag har kikat på henne genom ACE tidigare :) Lycka till med plåtningen! :D

2011-04-20 @ 08:16:13
URL: http://kykyri.blogg.se/
Postat av: becca

Du är en jätte duktig fotograf verkligen !!!

2011-04-20 @ 08:38:56
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: Louise

hej therese :)

tänkte kolla om du har vägarna förbi stockholm snart? tänkte kolla om du har tid för en parfotografering då? min pojkvän fyller nämligen år nästa vecka. o tänkte ge det i present.



mvh Louise aulén (nattis kompis)

2011-04-20 @ 14:56:42
URL: http://www.louiseaulen.se
Postat av: Sofia- Fotoblogg

HEJ!

Jag tänkte höra med dig om du skulle vilja ha en ny design? Tänkte att du haft denna ett tag och känner att du vill förnya den nu till våren/sommaren.

Jag skulle i alla fall gladerligen hjälpa med en ny! Har några riktigt bra idéer som skulle kunna göra din fotoblogg ännu bättre och lättare!

Hör av dig hit om, du är intresserad: [email protected]

(Jag tar annarsvis betalt, men gör ett undantag i ditt fall eftersom jag har grymma idéer och ÄLSKAR din blogg ;))

Hör gärna av dig! :)

2011-04-20 @ 15:45:44
URL: http://fiasofiafia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Therese, 26år, Göteborg.
..läs mer

bloglovin

101031 - sivan



100828 - louise



100821 - bröllop A&C



100820 - josephine

(smink av kristin l)


100802 - fredrik

(smink av jessica s)


100724 - louise



100605 - louise

(smink av angelica p)


100530 - emelie

(smink av sarahmaria)


100529 - ann

(smink av sarahmaria)


100528 - angelica



100525 - isabella



100524 - linnea



100421 - anna & anette


(smink av malin quist


100416 - anette

(smink av jessica skogsberg)


100408 - sara



100315 - mikael

(smink av jessica skogsberg)


100311 - [email protected]

(smink av emma lagerström)


100109 - anette






RSS 2.0