svar - frågestund

Så, dags att svara, kommer att slänga in lite bilder & sånt,
känns som att det gör det roligare att läsa svaren?

Malin om frågestund?:
Vad är slutar tid och bländare? Jag har aldrig förstårr mig på detta.

Jag är inte så jättebra på det tekniska om jag ska vara ärlig,
inte på att förklara det iaf, vet ju hur jag ska använda det dock.
Men enkelt förklarat så är slutartiden hur lång tid det tar för
kameran att ta bilden, för slutaren att sluta sig.
Vid lång slutartid är det bra att ha stativ eller så, annars blir det lätt rörelseoskärpa.
 
lång slutartid  (8 sek & bländare 22)            

 
kort slutartid ( 1/8000 sek & bländare 1,8)

Bländaren styr hur skärpedjupet blir, tex så gör 1,8 så att bakgrunden blir suddigare än bländare 22.


Annika om frågestund?:
- Vad jobbar du med?
 
Jag jobbar på landvetter flygplats, i en pressbyrå-butik.
När jag började där (när jag flyttade hit till gbg för ett år sen
så tänkte jag bara jobba där fram till sommaren.
Men ja, mina chefer är världens bästa, jag trivs
& jag har fri tillgång till maassa mode & fototidningar, haha..
Så fortsätter här, samtidigt som jag ska satsa mer på fotograferandet
vid sidan om fr.o.m. nästa år.

- Hur länge har du fotat? (Den obligatoriska frågan)
Jag började fota med en vanlig liten digitalkamera
sommaren 2005, övade på mina systrar,
här är en session vi fotade då:
old one
Men egentligen räknar jag att jag började när jag
köpte min första systemkamera,  1/10 -05.
dessa bilder tog jag då jag invigde kameran,
hade ingen aning om hur den funkade alls,
men blev allt rätt bra ändå, tycker jag än idag =)


- Har du eget företag för ditt fotande?
Ja, startade ett nu i höst, ska sätta igång det mer nästa år dock,
har inte tagit tag i det riktigt än.

- Vad är din största dröm inom foto?
Oj, jag vet inte riktigt, har inte tänkt på det riktigt,
men att kunna leva på fotograferandet & fota till riktiga
modetidningar så som vogue & så kanske?


- Favoritverktyg i Photoshop? ;)
Svårt, jag gillar många, men tror det får bli healing brush,
 eller kanske kurvor, eller mitt favoritfilter. Får jag bara välja ett?


Anonym om frågestund?:

heej jag har en canon eos 450d och jag undrar hur man ställer in slutatid. Jag vet att man ska vrida till antingen M eller TV men nu menar jag man brukar få 2 sekunders slutartid hur ändrar man det?
Jag har inte den kameran själv, inte ens samma märke, så vet inte riktigt,
antar att det är ngn ratt man snurrar på, brukar vara det..


hanna b om frågestund?:
hej, jag undrar om du alltid sminkar på dina plåtningar? och hur du lärt dig att sminka så jäkla bra? jag vill också lära mig och ska börja testa lite nu, du kanske har några bra tips? :)
Jag har sminkat på i stoort sett alla mina plåtningar,
är först på senaste halvåret jag blivit lite slö med det,
blir så ansträngande att fixa precis allt själv.
Men fortf så är det väl så att jag sminkar för det mesta =)

Haha, åååh, tack!
Av det jag sett när du har sminkat själv så har det sett väldigt bra ut?
Jag vet inte, jag har bara övat, mitt bästa tips är väl att våga prova,
sminka är inte särskilt svårt, är bara att man kanske är lite rädd för att prova.

Mitt intresse för smink väcktes på en session då jag själv blev sminkad
av en mua för första gången, det blev en ahaa-upplevelse.
Efter det köpte jag ögonskuggan hon använt (en turkosblå)
& började testa, sen köpte jag mer & mer.

En sak med mitt sminkande är dock att jag oftast inte gör grunden
på modellen, då jag inte har kunnande om det, samt inte har
foundation & så som passar alla.

sen undrar jag vad du vill ha ut av fotandet, är det något du vill leva på och isf vad för typ av fotograferande? :)

//h
Jag har inga direkta tankar på det än, men helt klart skulle jag
vilja kunna leva på det, det kräver dock att jag anstränger mig
lite mer än vad jag gör, just att svara på mail & sånt.
Det jag helst fotar är ju mode & porträtt, så att fota för
tidningar eller så skulle ju inte vara helt fel =)



Maggan om frågestund?:
Varför har du Nikon kamera och inte canon? ;)
Jag vet inte, det blev bara så när jag köpte en ny,
kändes som att det var den som passade mig bäst
helt enkelt.


Vaaarför uppdaterar du så sällan? gråta
Haha, förlååt! Men just nu är det för att det snart
är jul, vilket betyder att det är mkt att fixa med,
sen har jag varit inne i en läsperiod, vilket har gjort
att jag knappt ens slagit på datorn.
Men jag SKA försöka bättra mig =)


Hur många läsare har du?
Mina läsare varierar lite & nu har det sänks lite eftersom
jag har varit så dålig på att uppdatera, men det brukar ligga
mellan 75-120/ dag, beroende på hur mkt jag uppdaterar.
Mitt rekord är 2500 på en dag, troor jag.

Hur ska du fira jul?
Jag firar jul med min sambo & hans familj, vi blir väl 10 personer tror jag.
Det blir det vanliga, kalle anka, julmat, julklappar, julklappsspel & lite sällskapsspel =)
Jag jobbar dock 7,30-14,30 på julafton iår, mindre kul! :(
Under mellandagarna så kommer förmodligen lite av min familj hit till mig också.

Ditt bästa fotominne?
Oj, denna var svår! Kan inte nämna ngt särskilt tillfälle,
men när man känner direkt i kameran att man har fått en snygg bild
är en skön känsla

Du kan ju visa upp de foton du tagit som du tycker allra mest om! ;)
Haha, ännu en svåår fråga,  fast det kräver nog ett eget inlägg,
får ha det i åtanke framöver, men bra förslag, även om det är svårt!

Vilka kameror har du/ har du haft?
Jag började med en liten digitalkamera som jag fick i studentpresent,
kommer inte ihåg vad den hette, men en sony med 5 megapixel var det.
I oktober 2005 köpte jag min första digitala systemkamera,
det var en konica minolta dynax 5d.
I somras så köpte jag en nikon d300 som jag använder nu.
Här kan du läsa mer om min kamerautrustning.


nicole om frågestund?:
är bina din dotter?
Haha, va?! Bina är äldre än mig, så nej, hon är inte min dotter.
Jag har inga barn, dock massa syskonbarn,
9 st närmare bestämt.
Gissar att det kanske är detta inlägg som fått dig att
tro att barnet på bilden är Bina, men nej, det är min systerdotter Isabella.

har du husdjur?
Ja, jag har en katt som heter Fjant =)

Hon är världens gosigaste & gillar att vara där jag är,
antingen på min mage om jag ligger & läser,
eller framför skärmen om jag sitter vid datorn.


sara om frågestund?:
Wow vilken fin blogg du har,hamnade här av en slump x)Men du tar verkligen otroligt fina och bra foton!
Taaack!

vad kul med frågastund :)Kan fråga lite saker när jag ändå är här :

- hur länge har du fotat?
Sen sommaren 2005, längre svar finns högre upp =)

- hur mycket skulle det kosta att bli fotad av dig? (känner en som skulle älska det)
Jag har inte bestämt pris för mina fotograferingar än,
tycker att det är jättesvårt! Men ska ta tag i det efter jul,
så kika tillbaks då, kommer att skriva om det när jag
väl är klar. Det är bara att höra av dig då så ser vi vad
vi kan fixa =)


emelie om min kamerautrustning:
hej, varför använder man en reflexskärm?
Man använder den för att få in mer ljus i bilden,
man reflekterar ljuset med den.
Min går även att använda till att dämpa ljus med.


FotoTjej ! om min kamerautrustning:
HEJ ! Jag undrar om det är bra att köpa en systemkamera som det går att filma med ? Tex Nikon D90, blir den sämre pga filmfunktionen ? Eller rekomenderar du någon annan kamera ?
Jag har tyvärr ingen aning, har ingen erfarenhet av det,
& har inte satt in mig i det heller eftersom jag är nöjd med min kamera
& inte funderar på att köpa ny.



Cecilia  om nu:
Du tar jätte fina bilder! :)

Jag älskar att fotografera, men är inte så duktig. Har du kurser som man kan gå på? Vill så gärna lära mig hur du tar så fina bilder :)

Tack så mycket! Jag har inte haft några kurser, vet inte om jag har så mycket att lära ut
ärligt talat =/ Men ska fundera på saken =)


Ragna  om favoritporträtt - josefine:
Är du självlärd elr är du utbildad fotograf?
Du är iaf så grymt duktig!
Jag är självlärd. Gick foto a på gymnasiet,
men kan inte påstå att vi lärde oss ngt av värde då.
Även om det väckte intresset lite mer för fotografering.



Såå, har försökt svara ordentligt på frågorna, så blev ganska mycket text,
men är det inte roligare att läsa då, än bara korta svar? (om ni nu orkar er igenom det)

Kommentarer
Postat av: Mahlin

Skulle man kunna få fråga en fråga nu? Det är såhär att jag har en nikon d40x. Jag gillar mest att ta på porträtt men även natur bilder. Vad skulle du föreslå för objektiv då?

2008-12-17 @ 22:48:13
URL: http://mahlinmaria.blogg.se/
Postat av: Annika

Det blev ju en hel del intressanta frågor till slut :) Mycket bra svar från dig också! Kul att få veta lite mer om dig och ditt fotande. Du är så duktig och proffsig och dina bilder sticker verkligen ut.



Klart man får ha flera favoritverktyg i Photoshop, redigerings-junkie som jag är så är det så kul att få veta hur andra gör. Det där filtret du nämnde måste jag testa!

2008-12-18 @ 08:55:14
URL: http://annikasvenmarck.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Therese, 26år, Göteborg.
..läs mer

bloglovin

101031 - sivan



100828 - louise



100821 - bröllop A&C



100820 - josephine

(smink av kristin l)


100802 - fredrik

(smink av jessica s)


100724 - louise



100605 - louise

(smink av angelica p)


100530 - emelie

(smink av sarahmaria)


100529 - ann

(smink av sarahmaria)


100528 - angelica



100525 - isabella



100524 - linnea



100421 - anna & anette


(smink av malin quist


100416 - anette

(smink av jessica skogsberg)


100408 - sara



100315 - mikael

(smink av jessica skogsberg)


100311 - [email protected]

(smink av emma lagerström)


100109 - anette






RSS 2.0